Dünkü otobüsçülük bitti, yarının otobüsçülüğü farklı olacak

Perşembe gününden başlayan taleplerle birlikte otobüslerin doluluk oranlarında, sefer sayılarında büyük bir artış var. Bu geçici bir dönem sektör olarak hiç değilse bu dolu zamanlarımızda yıkıcı rekabet yaparak değil de daha iyi hesaplamalarla maliyetlerin üstünde taşımacılık yapmamız gerekiyor.

Yıkıcı rekabet sürüyor

Kış aylarını daha az zararlı veya zararsız kapatabiliriz. Bunun yolu akılcı ücret politikası oluşturmaktan geçiyor. Ama maalesef yine bazı bölgelerde halen akılsız, mantıksız şekilde hala yıkıcı rekabet yapıldığını görebiliyoruz. Edirne, Zonguldak ve Karedeniz bölgesinde hala inatlar aklın önünde yürümeye devam ediyor. Ondan sonra oturup ağlıyoruz, bağırıp çağırıyoruz, “para kazanmıyoruz” diye. Para kazanacağınız dönemi iyi değerlendirmezseniz bunun sonuçlara katlanmak durumunda kalırsınız.

Biz taban fiyatı isteyen tarafız

Taban fiyatının olmasında yarar var. Taban fiyat, sektörü az da olsa disipline ediyor. Ben, taban fiyatını istemeyen taraf görmedim. Taban fiyatını kim istemiyor, bunun ifşa edilmesini istiyoruz. Kim istemiyor bilelim, onun da bir bildiği vardır, ona da saygı duyarız. Taban fiyat denetimi yapıldığında, faydasını gördük. Ben isteyen taraftayım:
Taban fiyat mutlaka olmalı.

Otogar ücretlerine de tavan fiyat

Sayın Müsteşardan bir ricam var; otogar çıkış fiyatlarının 10 yıl öncesine göre bir kez daha gözden geçirilmesi birçok sorunun da çözüm kaynağı olabilir. Otogar maliyetlerinin sektöre getirdiği zarar çok büyük. Akaryakıt fiyatlarına bir şey yapamıyorlar, tamam.

Bakanlığın elinde otogar fiyatlarını düzenleme yetkisi var. Sektöre, hiç olmazsa, burada destek olmasını bekliyoruz. Otogar fiyatlarının serbest bırakılmasının ardından sınırsız zam yapıldı. Ordu, Giresun, Adana, İzmir, İstanbul otogarlarına baksınlar, son beş yılda fiyatlar nereden nereye gelmiş. Otogarlar otobüsçünün soygun yeri oldu. En azından buna dur denilmesi gerektiğini düşünüyorum. Otogar çıkış tavan ücretinin 50 TL’nin üzerine çıkmaması lazım. Otogarlar hizmet alanlarıdır, kentsel ihtiyaçtır. Buraları kâr yeri değil, ar yeri olarak görmek lazım, maliyetleri azaltılarak ulaşım ekonomisine fayda sağlanması lazım. Bakanlığın bize yapacağı en büyük fayda tavan ücretin 50 liraya çekilmesi olur. Biz zam yapamazken otogar çıkışları sürekli zamlanıyor. Bizim Bakanlıktan en önemli isteğimiz budur.

Sömestr tatilinin ardından uzun bir işsizlik dönemi yaşayacağız. Burada sefer sayılarını, kapasite kullanımını dikkate almadan yapılan çalışmalar hergün yeni zararların habercisi oluyor. Yeni iflasların nedenleri oluyor. Onun için kapasitemizi mutlaka doğru kullanmamız lazım. Boş sefer yapmamak için, doğru sefer planlamasını çok doğru şekilde yapmak lazım. Sefer planlamasını doğru yaptığımızda, hepimizin otobüsleri dolu gider.

Herkes daha fazla para kazanır. En azından, “gitti geldi, otobüsüm yıprandı, lastik ve akaryakıt boşa harcandı” demeyiz. Otobüsleri dönüşümlü olarak kullanmakta fayda var.

Çok akılcı sefer planlaması yapmamız gerekiyor.

Doluluk oranı üçte iki değil

Son 10 yılda akaryakıt fiyatları katlanarak arttı. Dünyanın en pahalı akaryakıtını kullanıyoruz. Sektör bu artışı bilet fiyatlarına yansıtamadı, dört-beş sene önceki fiyatlarla yolcu taşıyoruz. Yolcu talebinde düşüşler devam ediyor. Müsteşarımız Sayın Talat Aydın’ın “sektör, üçte iki dolululuk oranları ile çalışıyor” açıklamasına katılmıyorum.

Belki kayıt dışılık vardır. Sayın Aydın, belki de elinde geçmişteki rakamlar olmadığı ve kayıt dışılık fazla olduğu için yanılmış olabilir. Biz sektörün gerçeklerini yaşıyoruz; bizim elimizdeki veriler üçte iki doluluk oranları ile çalışmadığımızı gösteriyor. Üçte iki doluluk ile çalışılsa bile bu, ancak bizim maliyetlerimizi karşılayan bir durum olur.

Dünkü otobüsçülük bitti, yarının otobüsçülüğü farklı olacak. Yarına hazırlık için profesyonel yöneticileri dinlemeniz, bir araya gelmeniz lazım. “Gelirlerimizi nasıl artırabiliriz, giderlerimizi nasıl düşürebiliriz, ortaklaşa bu faydayı nasıl sağlayabiliriz” diye konuşmanız lazım. Geç kalıyoruz, geç kalışımız her gün yeni iflasları getirecek.

Herkese iyi haftalar diliyorum...

Kaynak.tasimadunyasi.com



»  Diğer makaleleri incelemek için tıklayın...
Trafikteki hoşgörü ve saygı toplumsal birlikteliğin bir yansımasıdır.
TOF 
BUSWORD TURKEY 2018 19 Nisan'da İzmir'de ziyarete açılıyor.
Busword Turkey 2018 19 Nisan Perşembe günü ziyaret açılıyor. 20 Nisan tarihinde UDHB. Karayolu Düzenleme genel Müdürlüğü tarafından; Karayolu taşıma mevzuatı ve uygulamaları konusunda Ege Bölgesi bölgesel toplantısı düzenlenecek.
13.04.2018

Yetki belgesi işlemleri e-devlet üzerinden yapılabilecek
Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü' twittır hesabından duyuru. Yetki Belgesi taşıt belgesi ve taşıt kartlarının E.Devlet portali üzerinden barkodlu ve doğrulanabilir olarak düzenlenmesine imkan sağlayan çalışmalar Genel Müdürlüğümüzce tamamlanmış olup e-devlet portali üzerinden hizmet sunulmaya başlanmıştır. Önemle duyurulur.
07.03.2018

2018 Yılı Yeniden Değerlendirme oranları yayınlanmıştır.
Yeniden Değerlenme Oranının Uygulanması konulu GENELGE (KDGM) 2017/10 sayılı Genelge yayınlanmıştır. İlgili genelgeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. http://www.kugm.gov.tr/BLSM_WIYS/KUGM/tr/Belgelik/guncel_haber/20171211_161629_2769_1_64.pdf
13.12.2017

Avrupa'ya yönelik Yolcu taşımalarında sınır kapılarında yeni düzenlemeler
Yeni Uygulamalar 15 Kasımda yürürlüğe girecek. Yolcu isim listeleri araç kapıya gelmeden önce kapıya e posta yoluyla gönderilecek.
01.11.2017

UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı;
UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı; UDHB I.BÖLGE @UdhbIbolge
13.07.2017

Karayolu yolcu Taşımacılığı...
(02.11.2018)
İSTANBUL' da 26 Ekim Cuma Günü...
(22.10.2018)
Tarifesiz taşımalarda e devlet...
(12.10.2018)
» Diğer haberler için tıklayın
3. havalimanı etki raporu ne kadar...
(02.03.2017)
6 ana taşıma ‘BİR’ olmalı
(12.08.2015)
Bölgesel otobüsçülüğe doğru
(02.06.2015)
» Diğer makaleler için tıklayın
Federasyonumuz "Trafik Güvenliği Platformu" üyesidir.