DON LASTİĞİ GİBİ SÜNDÜRMEK

DON LASTİĞİ GİBİ SÜNDÜRMEK

Hikaye herkesin duyduğu bir hikaye, aslında bir şiir şöyle ki: Kafdağı’nda altı adam öğrenme arzusu ile, fil görmeye giderler. Hepsi de kör olmasına rağmen gözlemler yaparak öğrenmek isterler. İlk adam file yaklaşır, ve tökezleyip, geniş ve sert yanına dokunarak haykırır: "Tanrım bu fil, DUVARDAN başka bir şey değil".  İkinci adam dişine dokunur ve kararını verir: "Bu şey oldukça düzgün, Sivri ve yuvarlakça Bu fil, bir MIZRAKTIR açıkçası der" .Üçüncü adam hayvana sokulur ve kıvrımlı hortumunu tutarak zekice atılır! "Anladım, bu fil olsa olsa bir YILANDIR" der.Dördüncü adam, arzuyla dizine sürer elini açıktır filin neye benzediği..."AĞAÇTIR" deyip, sabitleştirir fikrini. Beşinci adam, şans bu ya kulağına erişir ve (unutup körlüğünü) söylenir: "En kör adam bile ne olduğunu bilir; bu bir YELPAZEDİR" der . Altıncı adam, filin çevresinde taranır ve tesadüfen kuyruğuna dolanır: "Anladım bu fil bir HALATTIR" der. Sonuca varmaya sıra geldiğinde ise Kafdağı’nda ki bu altı adamdan her biri kendi fikrinin doğru olduğu konusunda ser ve ısrarlı bir kavgaya tutuşurlar; her biri KISMEN HAKLI ve aslında her biri kesin YANLIŞTAdır.

 

Bu lirik aynı zamanda fantastik ve kıssadan hisse hikâye gibi Türkiye’nin “LASTİK SORUNU” özelinde ise “KIŞ LASTİĞİ SORUNU” bugün itibariyle adeta don lastiği gibi sündürülmektedir. Son günlerde yaşanan ölümlü otobüs kazaları ile birlikte kazaların nedenleri konusunda aynı yukarıdaki hikâye gibi herkes kendi açısından bakarak olayı tanımlamaya çalışmaktadır. Yazıyı kaleme aldığım saatlerde Antalya-Isparta arasında kayakçıları Davraz kayak merkezinden Antalya’ya götüren Midibüs devrildiği haberi internet gazetelerine düşmeye başladı. Ben ortalık durulsun kazalardaki kusur sebepleri ortaya çıksın diye beklerken gün geçmiyor ki karayolu yolcu taşımacılığı yapan araçlardan bir kaza haberi gelmesin!

 

Ben mantık silsilesi içinde olaylara bakmaya çalışacağım; öncelikle en önemli tartışma konusu olan kış lastiği sorunu; Bakanlık yayınladığı genelge ile kış lastiği kullanımını “kış lastiği temininde güçlükler yaşandığı müşahede” ederek kendine göre “M+S” kodlu tüm lastikleri kış lastiği sınıfına sokarak ve kullanım tarihlerini ileriye atarak sorunu çözmüştür.

 

Ölümlü kazalar yaşanınca tüm gözler bir suçlu arama peşine düşmüştür, bakanlık genelgeyi değiştirdi diye bütün araçlar kış lastiği takmaktan ya da daha nitelikli kış lastiği takmaktan vazgeçmişler midir? Sorusu önemli hale gelmektedir. Kış lastiği ile ilgili ilk yayınlanan ve son yayınlanana göre daha sert tedbirler içerdiği algısı olan(ki değişen bir şey yok temelde) genelge öncesinde de bir sürü ölümlü kaza yaşanmıştır. Bakanlığı hemen infaz etmek şark kurnazlığından başka bir şey değildir. Bu bakanlığın bu konuda yeterli adımlar attığı anlamına gelmemelidir.

 

Bakanlığa düşen temel sorumluluklar var lastik konusunda, öncelikle karayolu kazaları için hala uzman ve bağımsız bir kaza kırım kuruluşunun ihdas edilmemesi en büyük sorun, çünkü kaza olduktan sonra söylenilen, yazılan her şey havada kalmaktadır. Mahkemelerde bile üniversitelerden çağırılan bilirkişi hocalara devlete fazla yüklenmeyelim dendiğine şahidim. Birde hala insan taşımacılığının % 90’dan fazlasının karayolu ile yapıldığı bir ülkede kırım konusu ve karayolunu paylaşan unsurların eğitimi ve denetimi gerektiği düzeyde değildir, burada herkes suçludur. Her gelir grubundan insanın yasal zorunluluk olmadan çocuklarını ve kendi canlarını taşıdıkları araçlarına kış lastiği almamak için kendilerine bir sürü yalan söylediklerini de görüyor ve yaşıyoruz. Bunu düşününce devlet ricaline söyleyecek bir şey de bulamadım diye söylenesim gelmektedir. Ancak devlet vatandaşından sorumlu olduğu için vatandaşın kendi kendini kandırmasına izin vermez de, veremez de, vermemelidir de.

 

Kış lastiği konusunda öncelikle devletin neyin kış lastiği olduğuna bilimsel olarak karar vermesi gerekmektedir. Genelge ile neyin kış lastiği olduğuna masa başında karar vermek en tehlikeli adımdır. Nasıl ülkemizde üretilen ve ithal edilen araçlar çeşitli testlerle yol ve iklim koşulları konusunda çeşitli testlere tabi tutuluyorsa, lastik konusunda da bu tür saha testlerinin uzman kuruluşlarca yapılması gerekmektedir.
 

 

Özellikle Karayolu yolcu taşımacılığı sektöründe patronlar, yöneticilerin ve şoförler dikkatlerini lastik firmalarınca yayınlanan takvimlerden, lastik firmalarınca üretilen lastiklerin özelliklerine kaydırmaları gerekmektedir.

 

Bir sonraki yazımda “KIŞ LASTİĞİ” nedir sorusunun cevabını arayacağım, cevaplar FİL gibi!!!

 


Yar. Doç. Dr. Kemal KARAYORMUK

Afyon Kocatepe Üniversitesi.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
Sultandağı Meslek Yüksekokulu Müdürü



»  Diğer makaleleri incelemek için tıklayın...
Trafikteki hoşgörü ve saygı toplumsal birlikteliğin bir yansımasıdır.
TOF 
BUSWORD TURKEY 2018 19 Nisan'da İzmir'de ziyarete açılıyor.
Busword Turkey 2018 19 Nisan Perşembe günü ziyaret açılıyor. 20 Nisan tarihinde UDHB. Karayolu Düzenleme genel Müdürlüğü tarafından; Karayolu taşıma mevzuatı ve uygulamaları konusunda Ege Bölgesi bölgesel toplantısı düzenlenecek.
13.04.2018

Yetki belgesi işlemleri e-devlet üzerinden yapılabilecek
Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü' twittır hesabından duyuru. Yetki Belgesi taşıt belgesi ve taşıt kartlarının E.Devlet portali üzerinden barkodlu ve doğrulanabilir olarak düzenlenmesine imkan sağlayan çalışmalar Genel Müdürlüğümüzce tamamlanmış olup e-devlet portali üzerinden hizmet sunulmaya başlanmıştır. Önemle duyurulur.
07.03.2018

2018 Yılı Yeniden Değerlendirme oranları yayınlanmıştır.
Yeniden Değerlenme Oranının Uygulanması konulu GENELGE (KDGM) 2017/10 sayılı Genelge yayınlanmıştır. İlgili genelgeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. http://www.kugm.gov.tr/BLSM_WIYS/KUGM/tr/Belgelik/guncel_haber/20171211_161629_2769_1_64.pdf
13.12.2017

Avrupa'ya yönelik Yolcu taşımalarında sınır kapılarında yeni düzenlemeler
Yeni Uygulamalar 15 Kasımda yürürlüğe girecek. Yolcu isim listeleri araç kapıya gelmeden önce kapıya e posta yoluyla gönderilecek.
01.11.2017

UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı;
UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı; UDHB I.BÖLGE @UdhbIbolge
13.07.2017

Karayolu yolcu Taşımacılığı...
(02.11.2018)
İSTANBUL' da 26 Ekim Cuma Günü...
(22.10.2018)
Tarifesiz taşımalarda e devlet...
(12.10.2018)
» Diğer haberler için tıklayın
3. havalimanı etki raporu ne kadar...
(02.03.2017)
6 ana taşıma ‘BİR’ olmalı
(12.08.2015)
Bölgesel otobüsçülüğe doğru
(02.06.2015)
» Diğer makaleler için tıklayın
Federasyonumuz "Trafik Güvenliği Platformu" üyesidir.