ÖNCE TEDBİR SONRA TAKDİR (TEVEKKÜL)

Allah kaza bela vermesin” bu yerleşik temenni aynı zamanda dua tüm insanlık için hepimizin istisnasız temenni ve duasıdır. Ancak pratikler kazanında insan ile yan yana olduğunu göstermektedir. Popüler kültürün bir sonucu olarak yaşanan kazaların ardından medya hem lastik üreticilerine, hemde yolcu taşımacılarına bir hücum etti ve bitti… Oysa sorun olduğu yerde duruyor. Yazımızın başlığında verdiğimiz gibi “önce tedbir, sonra takdir(tevekkül)” etmek gerekliliği dinin yaşamın sınırlarına en nüfuz etmiş anlayışlarından birisi olarak yaşantımızın içerisindedir. Memlekette herkes din alimi, ekonomist, futbol uzmanı ve tabip olunca deformasyon bize de bulaşıyor gibi, bunu neden yazdım amacım din alimliğine soyunmak kaçak bildiri sunmak değil, tedbirin ilahi mesajlarda bile ne kadar önemli yer ettiği ile yazının girizgahını daha sempatik hale getirmek. KIŞ LASTİĞİ bir tedbirdir, ben civarımdakilere “tedbir, tedbir, tedbir sonra takdir” diyerek her konuda tedbirin önemine vurgu yapmaya çalışırım.

Konumuz “KIŞ LASTİĞİ” lastik arap sabunu ile parlatılarak araca makyaj yapmanın çok ötesinde temel seyrü seferin en önemli unsuru,  çok sayıda lastik markası ve modeli var gelişen teknoloji ile birlikte lastik sektörü her araç ve yol için farklı formüllerde, farklı hamurları, farklı silika, farklı kauçuk, farklı desen ve imalat teknikleri ile lastik üretmektedir.

Dünyada ve ülkemizde kış lastiği konusunda kafa karıştıran yaklaşımlar mevcuttur; M+S lastikler M=Mud=Çamur ve S=Snow=Kar kelimelerinin baş harflerinden oluşan  ve lastiğin sırt bandının çamur ve karı tahliye etmeye yarayan desen vb. özellikleri ifade etmektedir. Dikkatinizi çekeceğim nokta tahliyenin bu formülde temel unsur olduğudur, aynı zamanda M+S bir standart değildir ve üreticiler kendilerince uygun olan lastiklere M+S damgasını vurabilirler, hatta kaplamacılar bile bunu yapabilir hatta yapmaktadırlar. M+S damgası bulunan lastiğin hamurunda extra bir değişiklik zorunlu değildir, zaten M+S lastiğe özel değil üreticiye özel bir standart olduğu bile söylenebilir.

Üretici M+S ile tüketiciye u vaatte bulunabilir, bu lastik sırt deseni itibari ile kar ve çamuru tahliye etmeye yardımcı olur. Dört mevsim kullanılabilen bir lastiktir. Bağlayıcı değildir, uluslararası standart kesinlikle değildir.

Dünyada “KIŞ LASTİĞİ” deyince anlaşılan ve standartı olan lastik türü yanağında M+S sembolü işareti bulunan ve üç tepeli kar tanesi (3PMSF) sembolü bulunan lastiklerdir. Formülü Türkçeleştirelim P=Pick=Zirve, M=Mountain=Dağ, S=Snoe=Kar, F=Flake=Tane olarak açıklanabilir. Bu sembolleri lastiğinize koyabilmeniz yada basabilmeniz için üreticilerin bağımsız bir test kuruluşunda lastiklerinin gerekli performans kriterlerini karşıladığını onaylatmaları gerekmektedir. Bu Birleşmiş Milletler ve Avrupa Ekonomik Komisyonunca belirlenen ve kısaca R 117 olarak kodlanan lastiklerin yuvarlanma direnci, yuvarlanma gürültüsü, ıslak ve buzlu zeminde kavrama ve yapışma gibi özelliklerin ve standartların belirlendiği uluslararası bir standarttır ve 2012 yılından itibaren uygulamaya konmuştur. Bir lastiğin üç tepeli kar tanesi (3PMSF) standardında olabilmesi için referans lastik olarak belirlenen standarttan tüm testlerde % 25 daha fazla performans göstermesi gerekmektedir. Ayrıca bu lastiklerin hamurları ve üretiminde kullanılan kimyasallar + 5 derecenin altında da performans gösterebilecek hamur karışımına sahiptir. Bu sayede özellikle buzlu zeminlerde yol tutuşu daha iyi olabilmesi mümkün olmaktadır.

Birde diş derinliği konusu önemlidir, uluslararası standart 1,6 milimetredir, bu tüm otoritelerce yeterli görülmemektedir. Diş derinliği ne kadar azalırsa lastiğin su, çar, çamur vb yol üzerindeki özellikle sıvı tahliye performansı azalmakta buda aracın kontrolünü zorlaştırmaktadır.

Kanuni ve ilgili mevzuat düzenlemeleri bizleri yanıltabilir, özellikle insan taşıyan sektörümüzün kendi standartlarını kendi koruması önemlidir, havayolundaki sert standartlar  uçağın uçması için uçuş saati bazlı parça değişimlerinin insan için olduğunu hatırlayalım, biz havada değiliz demek bizi sorumluluklarımızın büyüklüğünden ve öneminden kurtarmamaktadır.

Bizde Can taşıyoruz, fren dünyada en tehlikeli şeydir ve biz basınca durmaz fizik kuralları imkan verdiğinde durma gerçekleşir. Kış Lastiği fizik kuralları ve çevresel etkilerle daha kolay uyum sağlamamız için üretilmiştir.

Yrd.Doç.Dr.Kemal Karayormuk

Afyon Kocatepe Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
Sultandağı Meslek Yüksekokulu Müdürü



»  Diğer makaleleri incelemek için tıklayın...
Trafikteki hoşgörü ve saygı toplumsal birlikteliğin bir yansımasıdır.
TOF 
BUSWORD TURKEY 2018 19 Nisan'da İzmir'de ziyarete açılıyor.
Busword Turkey 2018 19 Nisan Perşembe günü ziyaret açılıyor. 20 Nisan tarihinde UDHB. Karayolu Düzenleme genel Müdürlüğü tarafından; Karayolu taşıma mevzuatı ve uygulamaları konusunda Ege Bölgesi bölgesel toplantısı düzenlenecek.
13.04.2018

Yetki belgesi işlemleri e-devlet üzerinden yapılabilecek
Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü' twittır hesabından duyuru. Yetki Belgesi taşıt belgesi ve taşıt kartlarının E.Devlet portali üzerinden barkodlu ve doğrulanabilir olarak düzenlenmesine imkan sağlayan çalışmalar Genel Müdürlüğümüzce tamamlanmış olup e-devlet portali üzerinden hizmet sunulmaya başlanmıştır. Önemle duyurulur.
07.03.2018

2018 Yılı Yeniden Değerlendirme oranları yayınlanmıştır.
Yeniden Değerlenme Oranının Uygulanması konulu GENELGE (KDGM) 2017/10 sayılı Genelge yayınlanmıştır. İlgili genelgeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. http://www.kugm.gov.tr/BLSM_WIYS/KUGM/tr/Belgelik/guncel_haber/20171211_161629_2769_1_64.pdf
13.12.2017

Avrupa'ya yönelik Yolcu taşımalarında sınır kapılarında yeni düzenlemeler
Yeni Uygulamalar 15 Kasımda yürürlüğe girecek. Yolcu isim listeleri araç kapıya gelmeden önce kapıya e posta yoluyla gönderilecek.
01.11.2017

UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı;
UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı; UDHB I.BÖLGE @UdhbIbolge
13.07.2017

Karayolu yolcu Taşımacılığı...
(02.11.2018)
İSTANBUL' da 26 Ekim Cuma Günü...
(22.10.2018)
Tarifesiz taşımalarda e devlet...
(12.10.2018)
» Diğer haberler için tıklayın
3. havalimanı etki raporu ne kadar...
(02.03.2017)
6 ana taşıma ‘BİR’ olmalı
(12.08.2015)
Bölgesel otobüsçülüğe doğru
(02.06.2015)
» Diğer makaleler için tıklayın
Federasyonumuz "Trafik Güvenliği Platformu" üyesidir.