Akar, Akar, Akar

Akar, Akar, Akar

Bir şirket için gelir yaratmak en temel kaygıdır, gerisi laf-ı güzaftır. Karayolu insan taşımacılığı sektöründe şirketler araç kapasitelerini maksimum kullanmak yâda daha çok koltuk satmak hatta tüm koltukların dolu olduğu bir aracın garajdan çıkmasına çalışmaktadırlar. Bu işin gereği ve doğası, bu deve ile kervancılık yapılarak insan taşımacılığı yapıldığı tarihten bu yana böyle olmuştur ve olacaktır.

Sıkıntıda buradan başlamış sanırım,  o günden bu yana en temel kaygı koltukları yâda develeri doldurabilmek, (tek tabanca olarak çalıştığımız günlerde diye başlamak istedim ancak biz hala tek tabancayız ama farkında değiliz) oysa dünya son yüzyılda Türkiye’de ise son 30 yılda çok değişti ve değişmeye devam edecektir. Otobüsçüler son 11 yılda Taşıma Kanunu çıkmasından bu yana değişimi en fazla hisseden sektör olarak tanımlanabilir. Amacım kanuna giydirmek değil, zaten sorunda kanun değil değişen ekonomik koşullar, sektörel karları değiştirdi, artan akaryakıt fiyatları, küçüldükçe kurumsallaşması gereken sektörün ayak sürümesi, yıkıcı rekabet koşulları ile karşı karşıya kalması gibi benzeri nedenler sektörün karlılığı üzerindeki baskıyı artırmakta ve artırmaya devam edeceği görünmektedir.

Sektör, çok para kazandığı yıllarda tıpkı Amerika’nın 2.Dünya Savaşı sonunda kaliteyi ve verimliliği bir tarafa bırakarak sadece talebe yetişmeye çalışmış koltuğu doldurma motivasyonuna yâda sıcak ve akan paragözünü kamaştırmıştır. Keyfinin hiç bozulmayacağını düşünmüş ve keyfi bozuldukça suçlu arama peşine düşmüştür. Sektörün işi iyi gitmez ise suçlu çoktur en başta siyasetçiler, sonra uçak, sonra akaryakıt fiyatları, ötv, kdv, nankör yolcu, nankör arabacı(bireysel otobüsçü) etraf suçlu dolu…

Kurumsallaşma kolaycılığına kaçmadan en çok yapılması gereken yazımın başında belirttiğim gibi gelir yaratmak; elbette gider kalemlerine bakılarak en rahat gelir yaratma yöntemi bize ötv’siz akaryakıt gibi geliyor, bu tam anlamıyla “2 dönüm bostan yan gel yat osman” klişesi ve bu devir bitti. KDV konusu netameli bugüne kadar sektör KDV sayesinde otobüs yatırımı yapar hale geldi, durum KDV için “40 katır mı, 40 satır mı” ekseninde gidip geliyor. Bir diğer gelir yaratma yöntemi uçakçılar gibi otobüsün içinde dükkan açacağız ve kullanan öder prensibi ile su dahil her şeyi para ile satıp oralardan da para kazanmaya başlayacağız yada en azından ikram çılgınlığından bilançomuza yansıyan gideri gelir olarak yazmamız gerekecektir. Değerli büyüğüm TOF Başkanı Mustafa YILDIRIM Bey otobüsün içine çay, kahve ve bisküvi otomatı koyulması yakındır diye çeşitli platformlarda görüşünü seslendiriyor, bence geç bile kalındı büyük bisküvi firmaları otomatları bize bedava bile kurabilirler.

Bir diğer yöntem aslında sektörde Büyük İstanbul Otogarı ile başlayan ve diğer firmalara da sirayet eden işletmecilikte geriye doğru büyüme olarak tanımlanan büyüme modelidir. Çok ortaklı bir yapı ile Büyük İstanbul Otogarı otogarın bir hizmet alanından gelir kapısı haline dönüştürülmesinden başka bir şey değildir. Sonuçları tartışmalı olmakla birlikte bu yöntem sağlıklı işletilebildiğinde otobüsçünün bir gelir kapısı olabilecek bir kar merkezidir, bundan vazgeçilmesi çok zor görünüyor özellikle Anadolu şehirlerindeki belediyeleri düşündüğümüzde belediyeler bunu bir hizmet değil, gelir alanı olarak görmektedirler.

Bir diğer geriye doğru büyüme bugünlerde pek revaçta olan bir kavram olan dinlenme tesisleridir, otobüsçü için önemli bazı sektör yöneticilerine göre şirketlerin ayakta kalmasına neden olan gelir kalemidir dinlenme tesislerinde otobüsçülere aktarılan gelirler. Mesafeler kısaldıkça bu gelir azalacak gibi görünmektedir. Şirketler için orta vadede stratejik bir gelir kalemi olmaktan çıkacaktır.

Sürpriz haftaya…
 

Yrd.Doç.Dr.Kemal KARAYORMUK
Afyon Kocatepe Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
Sultandağı Meslek Yüksekokulu Müdürü



»  Diğer makaleleri incelemek için tıklayın...
Trafikteki hoşgörü ve saygı toplumsal birlikteliğin bir yansımasıdır.
TOF 
BUSWORD TURKEY 2018 19 Nisan'da İzmir'de ziyarete açılıyor.
Busword Turkey 2018 19 Nisan Perşembe günü ziyaret açılıyor. 20 Nisan tarihinde UDHB. Karayolu Düzenleme genel Müdürlüğü tarafından; Karayolu taşıma mevzuatı ve uygulamaları konusunda Ege Bölgesi bölgesel toplantısı düzenlenecek.
13.04.2018

Yetki belgesi işlemleri e-devlet üzerinden yapılabilecek
Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü' twittır hesabından duyuru. Yetki Belgesi taşıt belgesi ve taşıt kartlarının E.Devlet portali üzerinden barkodlu ve doğrulanabilir olarak düzenlenmesine imkan sağlayan çalışmalar Genel Müdürlüğümüzce tamamlanmış olup e-devlet portali üzerinden hizmet sunulmaya başlanmıştır. Önemle duyurulur.
07.03.2018

2018 Yılı Yeniden Değerlendirme oranları yayınlanmıştır.
Yeniden Değerlenme Oranının Uygulanması konulu GENELGE (KDGM) 2017/10 sayılı Genelge yayınlanmıştır. İlgili genelgeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. http://www.kugm.gov.tr/BLSM_WIYS/KUGM/tr/Belgelik/guncel_haber/20171211_161629_2769_1_64.pdf
13.12.2017

Avrupa'ya yönelik Yolcu taşımalarında sınır kapılarında yeni düzenlemeler
Yeni Uygulamalar 15 Kasımda yürürlüğe girecek. Yolcu isim listeleri araç kapıya gelmeden önce kapıya e posta yoluyla gönderilecek.
01.11.2017

UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı;
UDHB 1. Bölge Müdürlüğü'nün resmi twitter hesabı; UDHB I.BÖLGE @UdhbIbolge
13.07.2017

Karayolu yolcu Taşımacılığı...
(02.11.2018)
İSTANBUL' da 26 Ekim Cuma Günü...
(22.10.2018)
Tarifesiz taşımalarda e devlet...
(12.10.2018)
» Diğer haberler için tıklayın
3. havalimanı etki raporu ne kadar...
(02.03.2017)
6 ana taşıma ‘BİR’ olmalı
(12.08.2015)
Bölgesel otobüsçülüğe doğru
(02.06.2015)
» Diğer makaleler için tıklayın
Federasyonumuz "Trafik Güvenliği Platformu" üyesidir.